Digitaal doen

Juni 2020

Juist omdat ze immaterieel zijn, zijn data en digitale producten in principe oneindig. Ze zijn voortdurend opnieuw te gebruiken, met nauwelijks extra kosten. Er zijn ontelbare verschillende toepassingen: ‘digitaal‘ is een oneindige bron”. (Dirk Helbing, bron: De Ingenieur)  Na het nog eens grondig te hebben gelezen en te hebben bediscussieerd, konden wij niet anders dan hem groot gelijk geven. Het was een theorie waar wij eigenlijk al, bij wijze van spreken, sinds de uitvinding van de eerste bit achter stonden.

Al jaren zijn wij pleitbezorger voor het omdenken als het gaat om communicatiemiddelen zoals brochures, detail aids, flyers, etc.: ‘denk eerst digitaal en doe dan wat je vindt dat je moet doen’. In de praktijk is ‘alleen digitaal’ vaak lastig gebleken. Er zijn nog heel veel mensen die het papier niet kunnen ontwennen. En toegegeven, papier kan ook heel evidente voordelen bieden. Dirk Helbing heeft gelijk.

Dus ons motto is, zeker in deze tijd, denk en doe vooral digitaal want als je daarna ‘papier’ nodig hebt dan is dat een relatief kleine stap. En denk en doe vooral ook wat je doelgroep wenst. En die is vaak diverser dan je denkt, met velen uit de jongere generaties die hun wenkbrauwen fronsen als je met papier aan komt zetten, en velen uit de de oudere generaties die hetzelfde doen als je alleen digitaal hebt.

Zullen we anders eens een keer van gedachten wisselen over hoe ‘digitaal’ voor jou van betekenis kan zijn?